maanantai 1. marraskuuta 2010

Asiakaspalvelun kukkanen

Olen väsynyt, siispä valitan. Vaikka tässäkin tapauksessa loppu hyvin, kaikki hyvin.

Meillähän oli tässä kesemmällä se talon kaapelointiprojekti. Kaapelin virittely maksoi aika paljon. Jossain vaiheessa projektin jo päätyttyä kokoilin kotitalousvähennystä varten kesän aikana kertyneitä ostopalvelulaskuja uudelle tietokoneelle excel-taulukkoon ja jäin pyörittelemään käsissäni puhelinyhtiön laskua. Siinä sanottiin vain, sen kummemmin erittelemättä ja yhdellä rivillä, että "talokaapelin kytkentä", tai jotain sinne päin. Rupesin miettimään, ja koska mietintäaika oli varsin myöhäinen, lähetin puhelinyhtiöön sähköpostiviestin jossa kysyin, onko tässä laskussa mahdollisesti jonkinlainen työn osuus ja jos on, onkohan se mahdollisesti kotitalousvähennykseen oikeuttava sellainen.

Sain vastauksen melko nopeasti, mutta vastaus kuului niin, että asiakaspalvelija ei tiedä asiasta mitään ja asiakas voi itse selvittää asian verottajalta.

Hieman tätä ihmettelin, kun olin jotenkin ajatellut, että mikäli tuo kotitalousvähenyskelpoinen työn osuus laskuun sisältyy, en varmasti ole ensimmäinen asiasta kiinnostunut vaan laskuun tulisi ikään kuin automaattisesti eriteltynä eurosummat toisaalta työlle ja toisaalta muille kustannuksille. No, asiaa googlailtuani tulin siihen tulokseen, että koska kyseessä on omalla tontilla teetettävä työ, pitäisi kotitalousvähennyskin irrota. Verohallinnon ohjekin sanoo näin: "Omakotitalossa vähennykseen oikeuttaa sähkö-, putki-, kaapelityöt sekä kellaritilojen ja saunan remontti sekä ulkokunnostus kuten maalaus." Tarkistin vielä asian soittamalla verottajalle, joka vastasi, että kyllä tällainen kaapelin kytkemishomma on yksiselitteisesti kotitalousvähennykseen oikeuttavaa palvelun ostamista.

Ja minä ottamaan yhteyttä puhelinyhtiöön ja ihmettelemään, mikseivät ole eritelleet jo laskulla tuota työn osuutta kun tuskin olen ensimmäinen, jota asia koskettaa. Puhelinyhtiön asiakaspalvelu lupasi sen kummemmin ihmettelyyni kantaa ottamatta lähettää meille erillisen kirjallisen todistuksen siitä, mikä on työn osuus ko. kytkentäprosessista.

Tänään tuo todistus kolahti postilaatikkoon ja kävi ilmi, että 393,20 euron hintaisen kytkentämaksun sisältämä työn osuus oli niinkin merkittävä kuin 228 euroa. Jäin miettimään, kuinkahan monelta tuo on ihan vaan huomaamatta jäänyt hyödyntämättä ja toisaalta vielä enemmän mietin sitä, miksei tuollaista voi ihan automaattisesti ja asiakaspalveluhengessä mainita jo sillä ensimmäisellä kotiin tulleella laskulla, ja vaikka printata sinne alalaitaan huomautuksen että työn osuus muuten kartuttaa kotitalousvähennystä? Olisiko se verottajan edun vastaista, ja puhelinyhtiö haluaa olla verottajan hyvä kaveri? Vai eikö kukaan vain ole tullut ajatelleeksi moista?

Joka tapauksessa, tulipa taas kerran sellainen olo että tässä maailmassa ei näemmä saa mitään ilmaiseksi. Olkoon tarinan opetus se, että vaivannäkö voi säästää kukkaroa yllättävänkin paljon - ja olkoon esimerkki myös vinkkinä heille, jotka omiin taloihinsa aikovat tulevaisuudessa kaapeleita asennuttaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti