torstai 21. huhtikuuta 2011

Kevät tuli, lumi suli...

...naapurin Shellin asiakaskunta sanoi puli puli.



Yllä oleva otos esittää syreenipuskaamme koristavaa Ofelia - helmeilevä hedelmäviini -pulloa. Joku ystävällinen naapurin huoltoaseman asiakas on sen sinne talven aikana nakannut.

Tämän verran muita juomapakkauksia keräilin pihaltamme tässä päivänä muutamana:



Myös muita paheita on talven aikana harrastettu:



Rakentava ja aikuinen sivupersoonani on ryhtynyt hoitamaan asiaa sopimalla tapaamisen huoltoaseman päällikön kanssa ensi viikolle. Hän on mukava, ystävällinen ja suhtautuu valittavaan naapuriinsa positiivisesti.

Se ei-rakentava sivupersoona puolestaan lähettää nyt terveisiä Ristiinantien Shellin asiakkaille:

LAKATKAA HEITTELEMÄSTÄ ROSKIA MEIDÄN PIHALLE, SA***NAN URPOT!!!

Ja ehkä vielä erityisterkut sen valkoisen Fiat Bravan ja viininpunaisen Opel Mantan kuskeille: Niin pitkään kun minä en tule teidän keittiönne ikkunan alle möykkäämään, en tule sulattamaan vastaavaa toimintaa myöskään teiltä. Molemmille kosseille on nyt asiasta mainittu, seuraavan kerran viestin perillemenon varmistaa virkavalta.

Kauniiksi lopuksi on todettava, että Shellin häiriköivä asiakaskunta poislukien meillä on aivan ihanat, kivat, mukavat, avuliaat ja ystävälliset naapurit. Naapuriasioissa olemme sitkeästi plussan puolella.

11 kommenttia:

  1. Inhottavaa. Meillä menee pihan vierestä koiranulkoilutusreitti, ja meillä on sitten koirankakkaa ja tupakka-askeja. Toisella puolen tonttia on maankaatopaikka, ja maan lisäksi sinne kaadetaan myös talousjätteitä, jotka vierivät kauniisti meidän puolelle. Kunhan saan aikaiseksi, otan yhteyttä ympäristötoimeen.

    VastaaPoista
  2. Odottakaa kun motoristit alkaa pyörii shellillä... ja niistä autoista sen verran että ne kuulema menee katsastuksessa äänen mittauksessa heittämällä läpi.

    VastaaPoista
  3. on se kumma homma ku ei muut lähinaapurit ole valittaneet kyseisistä autoista ollenkaan... oiskoha kannatana mietintä myssyvä pittee vähä pitempää piässe enneku ostoo talon huoltoaseman vierestä? edelliseesn kommenttii yhtyen kesää odotellessa ja varsinnii rottarallia...

    VastaaPoista
  4. Suosittelisin harkitsemaan talon hankitaa vähintään 2 kertaa, jos kohde sijaitsee 50 metriä yhdestä kaupungin vilkkaimmista väylistä ja huoltoasema on naapurissa aivan aidan takana.

    Meidän Mikkeliläisten on valittava seuraavien tosiasioiden kesken. Joko asumme hieman rauhallisemmassa paikassa jossa palvelut ovat kaukana. Toinen vaihtoehto on että palvelut ovat lähellä mutta niistä aiheutuu hieman häiriötä.

    Pääkaupunkilaisten (näin ilmoitti omilla sivuillaan) asialla oleva Ministeri Jan Vepaavuori päätti myös meidän Mikkeliläisten puolesta että lähipalveluihin on satsattava, päättäessään ettei päivittäistavarakauppa saa lisää rakennusoikeutta. Automarketteja ei siis rakenneta eli kioskit, kaupat ja huoltoasema ovat lähipalveluitamme.

    Itse asun kerrostalossa enkä valita postinkantajan aiheuttamista äänistä koska haluan että posti kannetaan ovelle asti tai vaihtoehtoisesti joutuisin hakemaan sen kerroksia alempaa aulasta. Älkää siis valittako huoltoaseman kahvilasta (jossa alkoholiton ruokaravintola), koska seuraava vastaavan tasoinen kahvila on kaupungin keskustassa pitkän matkan päässä. Valittavaksi jäisi kaljakuppila tai R-kioski joista ei saa ruokaa tai huoltoasemapalveluita.

    Ahdasmielisyytenne saattaa pahimmillaan aiheuttaa tuonkin palvelun siirtymisen pois alueella asuvien ulottuvilta.

    VastaaPoista
  5. Arvoisat anonyymit, en ihan ymmärrä tätä moottoripyöräpointtia: Asuimme tässä jo viime kesänä, eikä moottoripyöristä ollut koko kesänä mitään haittaa. Mitään yleistä moottoriajoneuvoinhoakaan meillä ei ole - esimerkiksi taksikuskit pitävät monesti autojaan käynnissä tuossa aidan vieressä mutta yhdestäkään taksista ei ole koskaan ollut meille minkäänlaista häiriötä. Samalla tavalla kuin Shellin naapuriin muuttaminen edellyttää jonkinlaista melutoleranssia, edellyttää minusta auton tuunaaminen kovaääniseksi sen sietämistä, että koko ympäröivä maailma ei suhtaudu kovaääniseen autoon palavalla rakkaudella. Ja se, että naapurin ysikymppinen Martta ei käy henkilökohtaisesti siinä pihalla nuorisoa komentamassa vaan minä teen sen vähän nopsajalkaisempana, ei tarkoita sitä, etteikö tämä roska- ja meluongelma olisi koko naapurustolle yhteinen ja etteikö sitä oltaisi yhdessä Shellin ja Mikkelin kaupungin kanssa pyritty ratkomaan.

    Me ollaan nyt paljon tuossa pihalla kesän tultua, voidaan hyvin jatkaa tätä keskustelua naamakkain eikä täällä blogissa. Ei muuta kun rohkeasti aidan yli juttelemaan!

    VastaaPoista
  6. Jussi, jos olet lukenut blogiani yhtään tätä kirjoitusta enempää, tiedät, että harkitsimmekin tähän muuttamista juuri sijainnin takia pitkään. Vuoden verran asuminen on osoittanut, että sekä tie että huoltoasema ovat aiheuttaneet huomattavasti vähemmän harmaita hiuksia kuin pelkäsimme. Se, että valtaosa Shellin asiakkaista ei näy eikä kuulu arjessamm mitenkään ja meillä on hyvät välit myös aseman toiminnasta vastaavaan päällikköön ei kuitenkaan mielestämme tarkoita sitä, etteikö kahden (2) nuoren miehen aiheuttamaan meluhaittaan voisi puuttua, kun ongelma kerran on näin selvästi rajattavissa.

    Minä olen ministeri Jan Vapaavuoren kanssa täysin samaa mieltä siitä, että Mikkeliin ei tule rakentaa yhtään kauppakeskittymää keskustan ulkopuolelle. Muutimme tänne Helsingin Ullanlinnasta kympin ratikan päätepysäkin vierestä (jossa asuimme varsin tyytyväisinä oloomme, vaikka se paikka oli varmasti desibelein mitattuna nykyistä vielä meluisampi) ja yksi kriteeri oli päästä kaupunkiin, jossa kaikki palvelut ovat kävely- ja pyörämatkan päässä. Nyt olemme siinä tilassa, emmekä suurin surminkaan halua lyhytnäköisen kaavoituspolitiikan näivettävän Mikkelin elävää kaupunkikeskustaa.

    Se, että en halua ihmisten heittelevän roskia aidan yli omalle pihalleni tai käyn huomauttamassa toistuvasti meluhaittaa aiheuttaville autoilijoille heidän toiminnastaan on kuitenkin eri kaliiberin asia kuin ahdasmielinen lähipalvelujen vainoaminen.

    VastaaPoista
  7. Jos saan kysyä.... mitähän virkavalta mahtaa näille autoille jos ne kerta menee ääni mittauksesta läpi? niinkuin tuolla joku jo kirjoittikin...

    VastaaPoista
  8. Kyse ei ole siitä, että autosta lähtee kova ääni SINÄNSÄ. Kyse on siitä, miten sitä kovaäänistä autoa käytetään. Vähän samalla tavalla kuin autolla, jolla pääsee kahtasataa, on ajettava kuudenkympin alueella kuuttakymppiä. Äänimittaus on yhdyssana, ja sen läpäiseminen ei vielä tarkoita virkavallan mukaan sitä, että autoa saisi käyttää missä tahansa miten tahansa.

    Ihan vielä kerran selvennyksen vuoksi: Älkää jättäkö niitä autoja tuohon meidän ikkunan alle käymään ilta-aikaan. Se ääni kuuluu sisälle niin meille kuin muillekin lähinaapureille ja on todella häiritsevä ja ikävä. Tämän ei luulisi olevan liikaa pyydetty. Kiitos ymmärryksestä ja hyvää päivänjatkoa, omalta osaltani tämä anonyymipelleily päättyy tähän.

    Ja kaikella ystävyydellä: Blogin hallinnoija näkee, mistä IP-osoitteesta kommentit on lähetetty.

    VastaaPoista
  9. Juuri näin eli ongelma on rajattu pihalle lentäneisiin roskiin ja mielestänne kovaäänisiin autoihin. Se on hyvä asia ettei itse huoltoasema ole "liipasimella".

    Ymmärrän että ylimääräinen meteli häiritsee mutta lain puitteissa hyväksyttyjen ajoneuvojen joutokäyntiä täytyy meidän kaikkien sietää 2 minuuttia ennen ajoon lähtöä ja alle -20C lämpötilassa 4 minuuttia. Siihenkin voi liittyä kiussamista tai ajattelemattomuutta mutta fakta on näin.

    Toivon vilpittömästi että kyseessä ovat yksittäistapaukset eikä häiriö ole jatkuvaa.

    Sen verran politiikka... Jan Vapaavuoren päätöksessä ei ole otettu huomioon mahdollista kasvua jonka esimerkiksi Itä-turismi ja muu matkailu toisi. Palveluiden lisääminen ei välttämättä tarkottaisi keskustan näivettymistä vaan voisi kasvattaa koko Mikkelin pottia, tai ainakin loisi sille mahdollisuuden. Arvostan mielipiteitä mutta nykyisillä resursseilla ja kehitysmahdollisuuksilla työttömyysprosentti tulee olemaan pitkään sen noin 10% ja olenkin eri mieltä kanssasi. Siksi "vapaavuorimainen" Etelä-Savon näivettäminen ei ole tervetullutta tänne monen KTM tai vastaavan alaa ymmärtävän mielestä(niiden jotka ajattelevat puolueettomasti).

    Lisäksi kyseessä on Etelä-Savon kannalta tyystin tietämätön henkilö kertomaan mikä meille on "hyväksi".

    Jos jokin asia on ihana tai mukava, saattaa se työpaikkoja ja kasvua tarvitsevalle kaupungille olla jopa turmioksi. Näitä asioita kannattaa myöskin puntaroida mielipidettä muodostaessa, koska ei tämä kaupunki mene pilalle jos saisimme edes rahtusen enemmän taloudellista hyvinvointia.

    VastaaPoista
  10. Jussi, tuosta metelistä vielä sen verran että Shellin aitaan on laitettu nyt Tyhjäkäynti kielletty -kyltit, luulisi siis tulevan asian nyt selväksi ainakin kaikille lukutaitoisille.

    Minä kritisoin tuossa kaavapäätösasiassa sitä, että se "palvelujen lisääminen" tarkoittaa liian monen mielestä automaattisesti jonkun tiva-keskittymän (tiva on siis tilaa vaativa kauppa kaavamerkinnässä) rakentamista jonnekin hemmetin kuuseen, minne pääsee tasan omalla autolla. Kukaan ei tule tänne Helsingistä ostamaan niitä samoja henkkamaukan tai dressmanin rättejä kun siellä niitä samoja on tarjolla paljon enemmän joka tapauksessa - tuo koko kilpailuasetelma on sikäli ihan älytön enkä tajua, mikseivät fiksutkaan ihmiset tunnu tätä sisäistävän.

    Mikkelin tunnetuin nähtävyys on Kenkävero. Mikähän siitä mahtaa tehdä sellaisen? Se, että siellä on kauppa, josta voi ostaa jotain? Vai ehkä kuitenkin se, että se on ainutlaatuinen, vanha, hieno ja erilainen? Molemmat, luultavasti, mutta pelkkä kauppa tuskin vetäisi paikalle sitä turistimäärää kuin nyt ja hyödyttäisi myös paikallisia.

    Miksei täällä lähdetä kehittämään vaikkapa sataman aluetta ja vanhoja veturivarikkoja, jos kerran näivettymistä halutaan estää ja rahavirtoja lisätä? Se ei ole ehkä se helpoin reitti, koska siinä pitäisi oikeasti luoda jotain uutta, omaperäistä ja kekseliästä - mutta toisaalta se voisi poikia jotain huomattavasti enemmän kuin jonkun ruotsalaisen vaateketjun myyjän palkan verotuloina kaupungin kassaan.

    VastaaPoista
  11. Kyllä, satamaa pitää kehittää ja puolestani vaikka purkaa veturitallit kunhan niille jotakin tapahtuu. Pääasia että pääoma liikkuu.

    Pointti. Emme halua yrityksiä tänne Helsinkiläisten takia vaan työpaikkojen vuoksi. Jos PKS ajetaan viikonlopuksi mökille ja takaisin ~500km, ei luulisi paljoa valittavan 7km pitemmästä ostosmatkasta? PKS ja muut ihmiset ovat tervetulleita vieraina mutteivat englantilaistyylisinä valloittajina jotka sanelevat kuinka täällä on elettevä!

    Kenkävero. Hyvä esimerkki, huono tuotto, et ymmärrä taloudesta pätkääkään etkä ole realisti. Väittäisin että Visulahti tunnetaan vielä paremmin kuin vanha pappila.. Kenkäveron kaltaisia yrityksiä (mitenkään väheksymättä) saisi olla vähintään 100kpl että niillä olisi edes jonkinlainen vaikutus työllisyyteen, mieluimmin 1000 kpl että voitaisiin puhua merkittävästä taloudellisesta vaikutuksesta. Siinä realismia.

    Tuo viimeinen kommentti paljastaa luonteestasi paljon. Olemme täälläpäin kiitollisia edes jostakin rehellisestä työstä jota 3000 ihmistä haluaisi. Sinulle ei ehkä riitä "vaateketjun myyjän" liksa mutta monelle se riittää ja ovat vielä ylpeitä tekemästään työstä. Lisäksi kaupungin ei tarvitse maksaa sosialitukia jne. eli taas paljastuu tietämättömyys taustalta.

    Mutta jatketaan tahollamme pilvilinnojen rakenamista, hyvää jatkoa! :D

    VastaaPoista